10 minut na poli, 1 minuta ve vzduchu – další pokračování příběhu :-)

Protože v komentářích pod posledním článkem na mě majitel nehezky tlačil, že prý chce létat už o Velikonocích, musím občas dělat, že na jeho modelu něco dělám. Tak jsem tedy něco dělal …

 

1) Nová motorová přepážka

Prohledal jsem krabičku se zbytky modelářského dřeva a našel krásný kousek tvrdé balzy 4 mm, která je ideální, a navíc byla tak nějak akorát. Trochu jsem jí ořezal a pak nacpal do díry, která zůstala po původní přepážce, kterou jsem musel zlikvidovat, když se nepodařilo demontovat držák motoru, který minulý majitel místo šroubků prostě přilepil. Po chvilce boje se přepážka podařila vlepit a zafixovat a po vytvrzení lepidla i připravit díry pro vruty, které budou držet držák motoru – až se namontuje. Než se však tak stane, tak bude držák použit na zkušebním stendu pro testy motorů – o tom ale až někdy příště … Mezitím ještě může vytvrdit lepidlo, které zpevňuje otvory pro vruty …

2) Test motoru

Než se bude motor montovat zpět do letadla, je třeba jej vyzkoušet, není-li na něm nějaká chyba – dobré to rozhodnutí, jak se následně ukázalo … Takže přidělat držák motoru na testovací místo na stendu, do něj dát motor s vrtulí, připájený regl (k motoru) připojit k servotesteru a k baterii (přes měřič elektrických parametrů) a hurá na to. Jen ještě doplním, že stend ještě obsahuje měřič otáček a měřič tahu, ale pro tohle povídání to teď není podstatné, důležité je, co se dělo dál … Po připojení baterie a nastavení reglu servotesterem (minimum, maximum a tak) zkouška chodu – no co to, toto, ten motor se snaží točit obráceně!!! Sakra, přece nejsem blbej, vždyť jsem dráty mezi reglem a motorem nemohl přehodit, vždyť byly už připájené a fungovalo to!!! No, to je mi záhada, dobrá zkusíme přehodit nastavení po zapnutí – napřed maximum, pak minimum a tak – směr otáčení motoru se sice změnil, ale chování ne, to bylo úplně divné a nepředvídatelné!!! Po chvilce laborování jsem se naučil nějaký postup, jak motor donutit se aspoň trochu točit, ale jen opatrným a pomalým přidávání „plynu“ a jen max. do cca.50 %, pak to vždy celé zdechlo a muselo se opakovat přidávání od nuly. Po chvilce zkoušení usuzuji na přetížení či závadu reglu a hledám vhodnou náhradu …

 

3) Náhradní regl

„Třídrátových“ reglů mám poměrně dost, ale většina je velkých (a zbytečně silných) a hlavně, na vodičích jsou opatřeny konektrory 3,5mm, ty, když dám na vodiče z motoru (stejně musím pájet, i když jsem se tomu chtěl vyhnout …), tak ty drátečky upadnou a celé to bude vážit víc než vlastní motor!!! Naštěstí jsem našel jeden 15 A, který měl konektory 2 mm (ty jsou podstatně menší), tak ho prubneme. Ještě napájet protikusy na motor a jdeme testovat dále … Zapojíme, připojíme, zapneme a …. nic. Zkoušíme všechno možné a nemožné, regl má ještě nějaký konektor, který by mohl být vypínačem, ale prostě nic, motor si ani nepípne. Tak to fakt už nevím, asi motor poletí z okna, i bez napájení a reglu, zato s vrtulí!!!

 

4) Kontrola motoru

Před odchodem do pelechu máme ještě chvilku čas, tak zkusíme motor rozebrat a prohlédnout, mělo by to jít, z boku jsou malé dírky, tam by mohl být červík. Jo, je tam, ale na imbus tak malý, že ho skoro nevidím a hlavně, klíč na něj nemám … Nakonec něco vyhrabám v hodinářských bitech (tohle už fakt není pro mě!) a povoluji červíky – jen je proboha nevytočit ven celé, ty už bych nikdy v životě nenašel!!! Imbusy povolené, motor stejně nejde rozebrat, já se na to! … podívám se pořádně, a hele, ona je na hřídeli ještě segrovka, no tak to je až na zítřek. Odkládám motor a chci jít spát – ale copak to tu máme (to je to zkušené oko elektronika :-)), tady něco trčí a tady něco není připojené!!! A fakt jo, jeden ze tří přívodních vodičů (smaltovaný drátek) končí hned za bužírkou a druhý koneček kouká z motoru … No to by mohlo být ono, to by hodně vysvětlovalo – „blbý“ jednoduchý regl se snažil motor roztočit, ale ten vypadával ze synchronizace a dělal brikule, a sofistikovaný „chytrý“ regl rovnou odmítl s motorem spolupracovat … Fajn, možná to bude ono a s touto myšlenkou odcházím spát …

5) Oprava motoru

Oprava motoru zatím neproběhla, jen jsem ráno, před odchodem do práce, udělal pár fotek (abych vás mohl plně informovat) a pak už jen zbývá sehnat někoho šikovného, ochotného a hlavně schopného, kdo to dokáže opravit (kdo na to uvidí a komu se nebudou třást ruce …). No, a pak se uvidí, jestli to bude k životu anebo to stejně vyletí oknem – něco na styl „… za stálého míchání vylejeme připravovaný roztok do záchodu …“

A o tom, a možná i o něčem dalším si povíme příště …

 

6) Páteční dodatek …

Operace se podařila, pacient neobživnul … Jinými slovy – sehnal jsem někoho (sebe) na opravu, očistil, připájel, zaizoloval, namontoval zpět na stend a vyzkoušel … A co myslíte, fungovalo to? Ano, máte pravdu, prd velebnosti, ani si to nepíplo! Zapojil jsem jiný regl a stále stejná písnička, tedy přesněji, žádná písnička se nekonala. Takže naopak, na oba zkoušené regly připojit jiný funkční motor – a co je za problém, oba zpívají jak slavíci. Nuž, očividně stůně origo motor – měření odporu mezi vinutími napoví více … A napovědělo, zatímco zdravý motor má několik ohmů, nemocný má nekonečno, a to i při měření přímo na očištěných koncích lakovaného drátu vinutí. No, broučku malej, budiž ti země lehká, budeš muset být v modelu nahrazen něčím jiným … No jo, ale čím, na pidižvíkovi nikde žádnej nápis ani označení, rozměry nula nula prd (takový v zásobě nemám), no, bude to sranda něco sehnat … Budu se koukat a hledat a zde pokládám jednu výzvu – neválí se někomu doma nějaký podobný pidižvík (rozměry dodám), který by byl ochoten jít do služby k Jiříkovi? Pěkně prosím, smutně koukám, čepici v rukou žmoulám … 🙂

Díky předem 🙂 🙂 🙂

2 komentáře

  1. To bylo kasáního „neboj,to zas poletí“ 🙂 Kdyby to stačilo,mam tu regl 20A s motorem Emax CF 2822 na 3S 9″ – 10″ vrtule.
    Ale mně to do havárií lítalo 🙂

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..