Trápení s Flopem …

… aneb – nesuďte příliš rychle, případně, nedělejte ukvapené závěry.

Budu se snažit být stručný, proto se občas uchýlím k heslovitosti …

 

Základní podnět:

– Míra už dlouho létá s Flopem, ale několik posledních „leteckých dnů“ se o létání moc mluvit nedá, podaří se tak maximálně jeden okruh a výkon jde rapidně dolů a s ním i Flop na přistání.

– kromě ostatních všech možných potíží uvažujeme o závadě motoru, případně akumulátorů – ale že by všechny tři akumulátory najednou?

– existují dvě řešení potíží – prvním je odložit Flopa do hangáru olétaných modelů a nebo to vrazit Novákovi na opravu …

– hádejte, co vyhrálo? 🙂

 

Hledání závady:

– odvoz Flopa do budějek …

– demontáž komponentů z Flopa a jejich příprava na testování …

– tak čím začneme?

 

Testování akumulátorů:

– zaměstnáme můj oblíbený stroj – nabíječ Robbe PPI3, starší kousek, ale stále funguje skvěle, takže jej necháme pracovat a akumulátory cyklovat, cyklovat a cyklovat … a pak vyhodnotíme výsledky …

– Hyperion CX G3 3s 11.1V, 1600mAh, 25C – při vybíjení 5A jsme dosáhli max. 420 mAh, takže nic moc, i ten tvar mají trochu boubelatý … 🙂

– Hyperion VX G3 3s 11.1V, 1100mAh, 35C – při vybíjení 5A jsme dosáhli max. 360 mAh, takže také nic moc, i ten tvar mají podobný … 🙂

– Dualsky Xpower, 3s 11.1V, 1000mAh, 35C – při vybíjení … a tak podobně – max. 730 mAh – to už je mnohem lepšejší, obvzláště v poměru k parametrům akubaterie. Sice jsou také trochu boubelatý, ale dal bych jim ještě šanci 🙂

– super, máme tady zakopaného psa, či hlavičku na hřebíček, nebo jádro pudla – prostě, mohlo by to být ono, koupíme nové akumulátory a bude všechno jako dřív …

– anebo že by ne? Že by to mohlo být i něco jiného?

 

Testování motoru:

– malá vsuvka – když vyvstala „potřeba“ testování motorů pro Míru a Jirku, „zbudoval“ jsem si malý „stend“ pro testování motorů – už mě nebavilo mít po stole několik měřáků a klubko kabelů, takže jsem se ponořil do „Hezkého dne“ a zakoupil potřebné komponenty a cosi si postavil – třeba se mi podaří o tomto udělátku napsat samostatný článek. Každopádně, na stendu se dá měřit napětí, proud a příkon z akumulátoru, otáčky vrtule a statický tah motoru, takže se dá docela dobře porovnávat… Tož jsem porovnával …

– takže šup s motorem na místo pro motor, na hřídel šup s vrtulí, na motor zapojit tři vývody z regulátoru, přes měřáky připojit akumulátor, na servokonektor napojit servotester a zapnout otáčkoměr. A pak už jen zkoušet, měřit, porovnávat a ….. zuřit, kroutit hlavou a zoufat si, že se děje něco nekalého a podivného …

 

Komponenty:

– motor:                       oběžka EMax CF2822 „červená“ 🙂

– regulátor:                  SuperSimple 20 A

– vrtule:                       „černá“ sklopka 9,5 x 8 “

– akumulátory:            různé, např. Dualsky 2100 mAh, 3s, 11.1 V, 35C

– test:                           regulace plynu do max. hodnoty, než začalo omezování výkonu regulátorem

 

Naměřené hodnoty pro motor „M.H.“ (z Flopa):

– napětí:                      10.5 V

– proud:                       8.3 A

– příkon:                      87 W

– otáčky vrtule:           4000 ot/min.

– statický tah:              0.25 kg

– proud naprázdno:     1.5 A   (bez vrtule)

– odpor vinutí:            1.4 Ω / 0.7 Ω / 0.8 Ω (vývody 1-2, 1-3, 2-3)

 

Naměřené hodnoty pro motor „O.N.“ (ze „šuplíku“):

– napětí:                      10.5 V

– proud:                       10.4 A

– příkon:                      109 W

– otáčky vrtule:           4600 ot/min.

– statický tah:              0.30 kg

– proud naprázdno:     0.8 A   (bez vrtule)

– odpor vinutí:            0.3 Ω / 0.3 Ω / 0.3 Ω (vývody 1-2, 1-3, 2-3)

 

Vyhodnocení:

– všechny indicie byly zjeveny, všechny klíče použity a fakta uvedena …

– takže můžeme porovnávat a vyhodnocovat 🙂

– pro úplnost můžu dodat, že různé regulátory si s motorem „M.H.“ poradili (nebo poradily, podle toho, jak se pohlavně identifikují :-)), některé normálně, některé s problémy a některé vůbec, stručně řečeno, čím chytřejší regulátor, tím větší problémy – ten nejchytřejší, RAY 40A, odmítl spolupracovat úplně …

– a s šuplíkovým motorem „O.N.“ spolupracoval každý regulátor, ty slabší sice jen bez vrtule, ale přece, na rozdíl od „M.H.“ motoru … 🙂

– a pokud jde o zkoušky motorů „pod plynem“, tak „O.N.“ byl normálně chladný, ale na „M.H.“ se nedala udržet ruka, přestože byl plně v proudu vzduchu vrtule …

– tak co, také máte pocit, že „M.H.“ motor má už své odslouženo a bude mu udělen doživotní zákaz práce v letadlech, v pozemních modelech by sloužit mohl, ale použil by ho tam jen odvaha nebo blázen …

 

Závěr:

– ukazuje se, že některé jasné indicie můžou vést k nesprávným závěrům, které ve světle nových poznatků, především v jejich kombinaci,můžou vést k závěrům jiným …

– buďme konkrétní – testování samotných akumulátorů ukazovalo na jejich jasný konec, ale pak v kombinaci s testováním motoru bych jim ještě dal šanci, hlavně s novým motorem …

 

Tož tak 🙂

5 komentářů

  1. Pošli něco do Budějek a zjistí se, že je to vadný 🙂 Ani já už tam nejedu, asi bych dopadnul stejně.
    Ondro díky za otestování a zjištění stavu. Jirko motor beru. Měl ybch být od 6.3. na chalupě, kdybych se mohl stavit. Co mám přivézt na revanš?
    Ondro, kdyby neklapnul motor od JIrky, nějaké řešení?
    Mějte se hezky.

    Jo a popis testovací stolice bych bral taky, rád čtu o šikovných věcech.

  2. Pěkná testovací stolice. Motor MH podle odporů asi před smrtí,případně tu mam stejnou 2822 s 20A reglem.Klidně věnuju.

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.